Pierwszy raz u logopedy – na co i jak się przygotować?

Wybieracie się do logopedy

Być może niepokoi Cię opóźniony rozwój mowy dziecka lub jej brak, nieprawidłowe wymawianie niektórych głosek albo po prostu chcesz sprawdzić, czy wszystko jest zgodne z normą. Pierwsza rzecz, o której powinno się pamiętać: wizyta u logopedy to nie jest wizyta u lekarza.
Owszem, logopeda jest również specjalistą z zakresu opieki medycznej, ale nie czeka na Was w lekarskim fartuchu, wyposażony w instrumentarium jak z filmu grozy.

Sposoby badania logopedycznego dostosowane są do wieku pacjenta i tego, jaką funkcję mają ocenić – inne jest podejście do małego dziecka, inne do nastolatka lub dorosłego. Zakładam jednak, że najwięcej niepokoju budzi ono wśród rodziców małych dzieci, więc do nich głównie skierowany jest ten post.

Jak się przygotować? Kilka prostych rad:

Nie mów dziecku, że idzie na spotkanie, na którym będzie oceniane, sprawdzane. Wiele dzieci, również tych młodszych, może zdawać sobie sprawę z istniejących problemów, a to powoduje dodatkowy, niepotrzebny stres. Konsultacje logopedyczne odbywają się w atmosferze zorganizowanej zabawy, podczas której dziecko jest poddawane ocenie specjalisty. W takiej sytuacji terapeuta z doświadczeniem jest w stanie ocenić występujące zaburzenia, jak również określić jego mocne strony.

Zazwyczaj rodzice są obecni w gabinecie wspólnie z dzieckiem. To ważne, by czuło się ono bezpiecznie i komfortowo, oraz by logopeda mógł obserwować relacje w kontakcie dziecko-rodzic. Taka obserwacja bardzo dużo wnosi zwłaszcza w przypadku opóźnionego rozwoju mowy – a rodzic może na bieżąco otrzymać wskazówki, co ewentualnie poprawić. Nie chodzi o krytykowanie postawy rodzicielskiej, ale możesz być zdziwiona, ile czasami bardzo niewielka zmiana wnosi do rozwoju mowy dziecka. Wystarczy inaczej sformułować swoje pytanie, inaczej na nie spojrzeć, zmienić swoją pozycję…

I tu ważna uwaga – jeśli logopeda pyta o coś Malucha, nie odpowiadaj za niego. Czasami pewnie trudno się opanować („no przecież wiesz, jak robi piesek, powiedz pani… hau hau?..”) – ale istotne są samodzielne reakcje dziecka. Takie pytanie nie sprawdza tylko umiejętności powiedzenia „hau hau”, ale w zależności od kontekstu sytuacji również inne funkcje istotne dla rozwoju mowy. I to nie Twoje odpowiedzi są brane pod uwagę 😉

Badanie sprawności aparatu artykulacyjnego to naśladowanie kilku demonstrowanych przez logopedę ruchów – np. uniesienie języka w kierunku podniebienia, ułożenie go w kształt łyżeczki, dotykanie językiem określonych punktów w jamie ustnej, ułożenie warg w kształt okienka, buziaczka, uśmiechu.
Logopeda prosi dziecko o otwarcie ust, aby móc ocenić budowę i kształt podniebienia, języka, zgryzu. Niczego nie robi się na siłę – jeśli dziecko nie będzie chciało otworzyć buzi lub reaguje negatywnie na dotyk w okolicy jamy ustnej, logopeda na pewno znajdzie inny sposób na przeprowadzenie tej części diagnozy. Sprawdza się również sposób połykania, pozwalając dziecku przełknąć ślinę albo niewielki kęs pokarmu.

U dzieci w wieku przedszkolnym sprawdzane są umiejętności językowe odpowiedzialne między innymi za uczenie się czytania i pisania. Dziecko układa i opowiada historyjkę obrazkową, odpowiada na pytania jej dotyczące, powtarza sylaby lub wyrazy według określonej kolejności, wskazuje obrazki lub wykonuje usłyszane polecenia. Dodatkowe próby wybierane są w zależności od potrzeb – oceniane mogą być funkcje słuchowe, pamięciowe, wzrokowe lub motoryczne.

Co jeszcze?

Przed wizytą przypomnij sobie etapy rozwoju swojego dziecka – co napawało Cię dumą, co niepokoiło? Jak przebiegał jego rozwój ruchowy – siadanie, stawanie, pierwsze kroki. Jak zachowuje się na placu zabaw, pośród rówieśników, jak w środowisku domowym? Kiedy zaczęło gaworzyć, wypowiadać pierwsze słowa, łączyć je w dwuwyrazowe lub dłuższe konstrukcje? Jak je, śpi, jakiego rodzaju zabawy i aktywności lubi, a których zdecydowanie unika? Zabierz ze sobą książeczkę zdrowia dziecka, wyniki dodatkowych badań specjalistycznych, jeśli takie były robione. Jeśli masz dodatkowe pytania, sporządź ich listę.

I pytaj. Jeżeli cokolwiek budzi Twoją ciekawość, zaniepokojenie czy po prostu chcesz wiedzieć więcej – nie wahaj się zadawać pytań. W końcu po to jesteś na wizycie u specjalisty

A

A

Magdalena Drozd – logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, pedagog specjalny.
Od 10 lat pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.
Prowadzi Poradnię Terapeutyczno-Logopedyczną BOBiK na warszawskim Ursynowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.

*